Szeretettel köszöntelek a ...Ne irigykedjünk közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
...Ne irigykedjünk vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ...Ne irigykedjünk közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
...Ne irigykedjünk vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ...Ne irigykedjünk közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
...Ne irigykedjünk vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ...Ne irigykedjünk közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
...Ne irigykedjünk vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kellős Éva : A trianoni gyász-szűr
A magyar népművészet éke a cifraszűr.
Az a szűr, amit eleink szegénységükben,
gazdagságukban egyaránt viseltek.
A szűr, amit évszázadokon át
hordott a magyar, - a szűr, ami
mára múzeumi tárgy lett,
a ködmönökkel, dolmányokkal, bekecsekkel,
mentékkel, subákkal és gubákkal együtt.
A szűr az 1870-es évek
Bach-korszaka után élte fénykorát -
a nemzeti identitás darabjává vált.
Evégett nem csak a parasztok,
hanem a nemes urak is viselték.
Feltehetnénk a kérdést: miért?
Mert a némettel földbe taposott
nyelvű magyarságnak kellett egy
olyan viselet, amin a nép különleges,
varrott nyelvén szól, s rátéteken,
csattokon, zsinórokon keresztül
tudatja a világgal ki is ő, és mit
gondol az életről.
A magyar nép évezredes, agyagba égetett, fába, vagy kőbe vésett jelei
átkerültek a szűrre, s ezáltal viselőjéről tudták, élete sodra éppen
merre felé viszi. Leánykérő cifraszűrben van épp, vagy viselős szűrben
megy őrizni a nyájat, vagy szemfödeléül fog szolgálni. És tudták azt
is, amit az akkori osztrák urak közül kevesen: viselője jó magyar,
megbízható szolgája a nemzet ügyének. Ezért aztán a szűrt viselőkre
ferde szemmel néztek a pandúrok, csendőrök, és más urakat szolgáló
lelkek. A szűrt Magyarországon betiltották, statáriumot rendeltek el
rá, hivatalosan akként okolva, hogy túl sok betyár viseli, nem
tisztességes öltözék az, amelyben fosztogatók járnak. A szűr persze
tovább élt és mesélt. Meséltek a cifraszűrön a virágok, és meséltek a
színek. A tulipán, a rózsa, a rozmaringág, a tölgylevél, a piros, a
zöld, a kék, a fekete és a fehér, az életfa és a hullámvonal, amelyik
azt jelezte: ,,Fölül a lélek, alul a test!"
A trianoni szűrt nagybátyám, néhai Vitéz Zalai Károly , az utolsó
bakonyi cifraszűr-szabó mester készítette. Amikor a szavak már kikopnak
belőlünk, és kiáltásunkat csak a Jóisten hallja, akkor marad a fájdalom
alkotásba fojtása. A szűrön Szűz Mária segedelmébe ajánlott, Szent
István koronájával ékesített Magyarország áll, a paktum utáni fehér
rátéttel, a korábbi, Nagy-Magyarország veressel. A szűrrózsából eredő
fekete-vörös lángnyelvek szimbolizálják a gyászt és a békétlenséget (s
dehogy véletlenül ott - a szűr készítésekor dúlt a háború Szerbiában, s
a magyar lakta részeken). Középütt Krisztus a kereszten, alatta a
legszebb motívum: a síró tulipán. A cifraszűr nyelvén mindez annyit
tesz: Könnyezzük meg testvéreim azt a napot, amelyen idegenek döntöttek
Magyarország és a magyar nemzet sorsáról, arra kárhoztatva őket, hogy
elválasztóvonalat húzzanak a múlt és a jelen között, arra kényszerítve
őket, hogy testvérekből szomszédok legyenek. S erre, amíg világ a
világ, emlékezni fognak, és lelkükből soha ki nem töröltetik.
A trianoni gyász-szűrön vagy egy másik dátum is: 1956. A
szűr 2001-ben készült, s a dátum rajta figyelmeztet minden értőt arra,
hogy előbb a háborúból, majd az oroszoktól térdre rogyasztott ország
népe a legnagyobb sanyarúság közepette is mert, tudott és akart bátor
lenni. A trianoni gyász-szűr évszázadokig fogja még magán viselni e
jegyeket, tanítva a figyelőket arra, hogy a magyarság nyelve
kimeríthetetlen. Amikor idegenek belénk akarják fojtani nyelvünket,
amikor a beszivárgott idegen kultúrák elrabolják szavainkat, akkor is
ott marad a szájról-szájra szálló népdal, ott maradnak a versek, a
papírra vetett gondolatok, ott maradnak a fafaragások, kopjafák,
hímzett terítők, gyöngyös főkötők, - és igen, ott marad a cifraszűr is.
S amikor már nem csak az utolsó bakonyi cifraszűr-szabó, hanem e sorol
írója, és olvasója is Isten országának lakója lesz, kultúránk e becses
kincse, a beszédes cifraszűr ott marad, és a múzeumokban tanítja a jövő
nemzedékeit arra, hogy szólni nem csak az emberek nyelvén lehet.
Dunakeszi, 2010. június 4.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!